Afgelopen donderdag 4 juni 2026 stonden we samen met bewoners, ondernemers, (oud-) collega’s en instanties uit het gebied stil bij ons 10-jarig jubileum. Geen reden voor een feestje, want liever hadden we niet bestaan. Dat zou namelijk betekenen dat bewoners geen ondersteuning nodig hadden bij de aardbevingsproblematiek. Maar we weten allemaal dat dat niet de realiteit is.
We vonden het daarom belangrijk om samen stil te staan bij de afgelopen 10 jaar. Een periode waarin een kleine 8000 bewoners, waarvan een (klein) deel ondernemers, onze ondersteuning hebben gehad of nog steeds hebben. We zijn dankbaar en trots dat we dit als team mogen doen.
We hadden een open huis in ons kantoor aan de Molenweg 58A met een kunstexpositie in het kader van de aardbevingen. Bezoekers konden meehelpen met het mozaïeken van een monument ter ere van ons jubileum. Lopster gitaris Evert Scholten verzorgde de muzikale omlijsting.


Troost, herkenning en hoop
De kunstexpositie bestond uit kunstwerken met het thema ‘aardbevingen’. Verschillende kunstenaars leenden hun kunstwerken uit aan Stut en Steun en zo ontstond een indrukwekkend geheel. De verzameling geeft treffend weer hoe de bevingsproblematiek al jaren leeft in het gebied en hoe groot de impact is op niet alleen de huizen, maar op het gehele leven van de bewoners. Het idee achter de expositie is het bieden van troost, herkenning en hoop aan iedereen die dat nodig heeft. En gezien de warme reacties van de bezoekers lijkt dat doel behaald te zijn.




Helpende handen
Dit proces gaf symbolisch weer waar het bewonerssteunpunt voor staat: helpende handen voor de bewoners, samen grip krijgen op de problematiek en hoop voor de toekomst.

Tien jaar inzet
Na het open huis volgde een besloten receptie in de Vredekerk in Loppersum. Hier werden Ina Blink, de directeur en al 10 jaar betrokken bij het bewonerssteunpunt, Diana Bausch, steunpuntmedewerker sinds dag één en Jelle van der Knoop, 10 jaar voorzitter en mede-oprichter van Stut en Steun, bedankt voor hun inzet en betrokkenheid.




We staan voor u klaar
We willen iedereen bedanken die ons open huis of receptie heeft bezocht en ons heeft laten voelen waarvoor we ons werk doen. We zijn overweldigd door de warme, bemoedigende reacties, de bloemen, kaartjes met mooie wensen voor de toekomst en andere uitingen van betrokkenheid, verbinding en dankbaarheid. En wellicht overbodig om te zeggen, maar iedereen die onze ondersteuning nodig heeft, is ook de komende tijd van harte welkom. Of het nu een kleine vraag of een gecompliceerde zaak betreft, wij staan voor u klaar en kijken met u mee.
