Veelgestelde vragen

Over Stut en Steun

Wij proberen u zo goed mogelijk te informeren over onze dienstverlening. Wellicht heeft u vragen die u nog niet op onze website terug hebt kunnen vinden, daarom sommen we hier de veelgestelde vragen op. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met ons, we beantwoorden ze graag.

ALGEMEEN

Wat kost jullie ondersteuning?

Onze ondersteuning is altijd kosteloos: wij werken onafhankelijk en belangeloos. We worden gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat maar leggen geen inhoudelijke verantwoording af. We staan geheel ten dienste van de bewoners en ondernemers van het aardbevingsgebied.

Welke expertises hebben jullie in huis?

Wij bestaan uit een team van professionals met uiteenlopende achtergronden waaronder juridisch, sociaal-maatschappelijk, financieel, verzekeringen, MKB en bouwkundig. Onze ervaring en brede expertise stelt ons in staat om de complexiteit van mijnbouwschade te doorgronden en de situatie helder en begrijpelijk te maken. Kom meer te weten over ons team van experts.

Waar kan ik niet bij jullie voor terecht?

Wij nemen niet uw zaak over. U behoudt zelf de regie. We keren geen geld uit, hebben niet de bevoegdheid om regelingen toe te passen of beslissingen te nemen, voeren geen (bouwkundige) inspecties uit en vervullen geen rol als contra-expert. Daarnaast zijn we geen onderdeel van het formele schadeproces. Onze focus ligt op begeleiding en ondersteuning.

Wat doet Stut en Steun?

Stut en Steun biedt ondersteuning bij de nasleep van mijnbouwschade. Wij begeleiden u onder andere bij het opstellen van een schaderapport, kijken en denken met u mee in het versterkingstraject, bereiden u voor op gesprekken met de betrokken instanties en helpen u bij het begrijpen van regelingen rond uw woning en de schade die u ondervindt. Lees hier meer over hoe wij werken.

Voor wie zet Stut en Steun zich in?

Wij zetten ons in voor bewoners en ondernemers in de provincie Groningen die getroffen zijn door mijnbouwschade en hier problemen van ondervinden. Wij helpen bewoners weer grip te krijgen op hun situatie. Ontdek hier wat wij al voor anderen hebben mogen betekenen.

Wat is Stut en Steun?

Wij zijn hét onafhankelijke en deskundige steunpunt voor bewoners en ondernemers die financiële en emotionele schade ondervinden door de directe en indirecte gevolgen van de gaswinning in de provincie Groningen en de gasopslag Norg. Lees hier meer over ons.

BEWONERS

Wanneer hebben jullie een inloopspreekuur voor bewoners?

We hebben wekelijks inloopspreekuren in de regio waar u zonder afspraak kunt binnenlopen:

Loppersum
Maandag van 13:30 tot 16:30 uur
Kantoor Stut-en-Steun, Molenweg 58a

Grijpskerk
Dinsdag van 09:30 tot 12:30 uur
MFC De Nieuwe Wierde, Burmanniastraat 1

Uithuizen
Woensdag van 09:30 tot 12:30 uur
Dorpshuis De Fakkel, Oosterstationsstraat 14

Kolham
Woensdag van 18:30 tot 21:00 uur
Dorpshuis ’t Mainschoar, Hoofdweg 81a

Westerlee
Donderdag van 13.30 tot 16.30 uur
Dorpshuis De Tille, Hoofdweg 128

Bekijk onze agenda voor komende inloopspreekuren en bijeenkomsten.

Gaan jullie veilig met mijn gegevens om?

Ja. Wij werken met een toestemmings- en privacyverklaring.

Kan ik iemand in mijn netwerk machtigen om mij te helpen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met uw contactpersoon en neem daarna contact met ons op.

Kunnen jullie mij informatie geven over advocaten, bouwbedrijven of contra-experts die ik kan raadplegen?

Wij kunnen geen (bedrijfs)namen verstrekken omdat we onafhankelijk zijn. Hiervoor kunt u contact opnemen met de Groninger Bodem Beweging. Wel denken wij graag inhoudelijk met u mee over de juridische en bouwkundige stappen die u kunt zetten in het schade- en versterkingstraject.

Kan ik als bewoner ook schade bij jullie melden?

Nee. Wij zijn een steunpunt en bieden enkel ondersteuning. We behandelen geen schademeldingen en keren geen vergoedingen uit. Ook voeren wij geen bouwkundige contra-expertise uit.

Wat is jullie werkwijze?

Eerste contact
Heeft u mijnbouwschade, zit u in het versterkingstraject of wilt u een regeling of subsidie aanvragen en heeft u behoefte aan ondersteuning? Neem dan contact met ons op. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunt u bellen, mailen of binnenwandelen tijdens één van onze inloopspreekuren  bij u in de buurt.

Intakegesprek
Na dit eerste contactmoment bellen we u zo snel mogelijk voor een intakegesprek. We bespreken uw situatie en we lichten toe wie wij zijn en waar we u wel en niet bij kunnen ondersteunen. Zo komen we samen tot uw ondersteuningsvraag.  Indien aanwezig vragen we u relevante documenten naar ons op te sturen.

Inhoudelijke ondersteuning
Na dit intakegesprek krijgt u een contactpersoon toegewezen die u belt voor het maken van een eerste afspraak. Deze afspraak kan bij ons op kantoor of bij u op locatie plaatsvinden. Dit is het moment dat de inhoudelijke ondersteuning van start gaat. Meer over onze werkwijze: hoe wij werken.

ONDERNEMERS

Wanneer hebben jullie een inloopspreekuur voor ondernemers?

Bekijk onze agenda voor komende inloopspreekuren en bijeenkomsten.

Kunnen jullie een presentatie geven bij ons op locatie?

Ja, dat doen wij graag. Neem hiervoor contact met ons op.

Gaan jullie veilig met mijn (privé)gegevens om?

Ja. Wij werken met een toestemmings- en privacyverklaring.

Kunnen jullie mij informatie geven over advocaten, bouwbedrijven of contra-experts die ik als ondernemer kan raadplegen?

Nee, dit doen wij niet omdat we onafhankelijk werken. Wel kunt u contact opnemen met de Groninger Bodem Beweging. Zij kunnen met u meedenken.

Kan ik als ondernemer ook schade bij jullie melden?

Nee. Wij zijn een steunpunt voor ondernemers en bieden enkel ondersteuning. We behandelen geen schademeldingen en keren geen vergoedingen uit. Ook voeren wij geen bouwkundige contra-expertise uit.

Wat is jullie werkwijze?

Eerste contact
Heeft u mijnbouwschade, zit u in het versterkingstraject of wilt u een regeling of subsidie aanvragen en heeft u behoefte aan ondersteuning? Neem dan contact met ons op. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunt u bellen, mailen of binnenwandelen tijdens één van onze inloopspreekuren bij u in de buurt.

Intakegesprek
Na dit eerste contactmoment bellen we u zo snel mogelijk voor een intakegesprek. We bespreken uw situatie en we lichten toe wie wij zijn en waar we u wel en niet bij kunnen ondersteunen. Zo komen we samen tot uw ondersteuningsvraag.  Indien aanwezig vragen we u relevante documenten naar ons op te sturen.

Inhoudelijke ondersteuning
Na dit intakegesprek krijgt u een contactpersoon toegewezen die u belt voor het maken van een eerste afspraak. Deze afspraak kan bij ons op kantoor of bij u op locatie plaatsvinden. Dit is het moment dat de inhoudelijke ondersteuning van start gaat. Meer over onze werkwijze: hoe wij werken.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief
Schrijf je in
Ik wil kosteloze ondersteuning
Contact opnemen