Hoe wij bewoners ondersteunen

Waarmee kunt u bij ons terecht?

Als bewoner van een woning met mijnbouwschade staat u er niet alleen voor. Of u nu huurder of huiseigenaar bent, jong of oud; Stut en Steun staat voor u klaar. Wij zetten ons in voor iedereen die in de complexe wereld van instanties, subsidies en regelingen het overzicht dreigt te verliezen. Ons team bestaat uit professionals met verschillende achtergronden. Zo combineren we onze expertise op onder meer juridisch, bouwkundig, financieel en sociaal maatschappelijk gebied en stellen we ons steeds weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. We wijzen u de weg en denken en lopen met u mee zodat u met zekerheid en vertrouwen de juiste stappen onderneemt.

Onze werkwijze

Heeft u mijnbouwschade en behoefte aan ondersteuning van een onafhankelijk steunpunt dat uw welzijn en belangen vooropstelt? Neem dan contact met ons op. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunt u bellen, mailen of binnenwandelen tijdens één van onze inloopspreekuren bij u in de buurt. Na dit eerste contactmoment bellen we u zo snel mogelijk voor een intakegesprek. We bespreken dan uw situatie en komen samen tot uw ondersteuningsvraag. Indien aanwezig vragen we u relevante documenten naar ons op te sturen. Vervolgens plannen we een eerste afspraak en start de inhoudelijke ondersteuning. Dit kan bij ons op kantoor maar ook bij u thuis.

“Ik ben hartstikke blij met jullie hulp, dit had ik veel eerder moeten weten. Nu sta ik er eindelijk niet meer alleen voor!”

Wij ondersteunen bij:

  • het schrijven van een zienswijze of bezwaar;
  • het aanvragen van subsidies;
  • het in beweging krijgen van een versterkingstraject;
  • het interpreteren van rapporten en brieven van betrokken instanties;
  • het inzichtelijk krijgen van uw situatie en positie bij bijvoorbeeld een schade- en versterkingszaak of bij een aanvraag voor immateriële schade;
  • het voorbereiden op een hoorzitting of gesprek met bijvoorbeeld het IMG (Instituut Mijnbouwschade Groningen), Nationaal Coördinator Groningen (NCG) of de gemeente;
  • samen met u aanwezig zijn bij een hoorzitting of gesprek;
  • overige relevante situaties.

Heeft u nog vragen of wilt u zich aanmelden voor een intakegesprek? Neem dan gerust contact met ons op.

Contact opnemen

VEELGESTELDE VRAGEN

Wanneer hebben jullie een inloopspreekuur voor bewoners?

We hebben wekelijks inloopspreekuren in de regio waar u zonder afspraak kunt binnenlopen:

Loppersum
Maandag van 13:30 tot 16:30 uur
Kantoor Stut-en-Steun, Molenweg 58a

Grijpskerk
Dinsdag van 09:30 tot 12:30 uur
MFC De Nieuwe Wierde, Burmanniastraat 1

Uithuizen
Woensdag van 09:30 tot 12:30 uur
Dorpshuis De Fakkel, Oosterstationsstraat 14

Kolham
Woensdag van 18:30 tot 21:00 uur
Dorpshuis ’t Mainschoar, Hoofdweg 81a

Westerlee
Donderdag van 13.30 tot 16.30 uur
Dorpshuis De Tille, Hoofdweg 128

Bekijk onze agenda voor komende inloopspreekuren en bijeenkomsten.

Gaan jullie veilig met mijn gegevens om?

Ja. Wij werken met een toestemmings- en privacyverklaring.

Kan ik iemand in mijn netwerk machtigen om mij te helpen?

Ja, dat is mogelijk. Neem contact op met uw contactpersoon en neem daarna contact met ons op.

Kunnen jullie mij informatie geven over advocaten, bouwbedrijven of contra-experts die ik kan raadplegen?

Wij kunnen geen (bedrijfs)namen verstrekken omdat we onafhankelijk zijn. Hiervoor kunt u contact opnemen met de Groninger Bodem Beweging. Wel denken wij graag inhoudelijk met u mee over de juridische en bouwkundige stappen die u kunt zetten in het schade- en versterkingstraject.

Kan ik als bewoner ook schade bij jullie melden?

Nee. Wij zijn een steunpunt en bieden enkel ondersteuning. We behandelen geen schademeldingen en keren geen vergoedingen uit. Ook voeren wij geen bouwkundige contra-expertise uit.

Wat is jullie werkwijze?

Eerste contact
Heeft u mijnbouwschade, zit u in het versterkingstraject of wilt u een regeling of subsidie aanvragen en heeft u behoefte aan ondersteuning? Neem dan contact met ons op. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunt u bellen, mailen of binnenwandelen tijdens één van onze inloopspreekuren  bij u in de buurt.

Intakegesprek
Na dit eerste contactmoment bellen we u zo snel mogelijk voor een intakegesprek. We bespreken uw situatie en we lichten toe wie wij zijn en waar we u wel en niet bij kunnen ondersteunen. Zo komen we samen tot uw ondersteuningsvraag.  Indien aanwezig vragen we u relevante documenten naar ons op te sturen.

Inhoudelijke ondersteuning
Na dit intakegesprek krijgt u een contactpersoon toegewezen die u belt voor het maken van een eerste afspraak. Deze afspraak kan bij ons op kantoor of bij u op locatie plaatsvinden. Dit is het moment dat de inhoudelijke ondersteuning van start gaat. Meer over onze werkwijze: hoe wij werken.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief
Schrijf je in
Ik wil kosteloze ondersteuning
Contact opnemen